מקראי קדש ומועדים

דַּבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְאָֽמַרְתָּ אֲלֵהֶם מוֹעֲדֵי יְהוָה אֲשֶׁר תִּקרְאוּ אֹתָם מִקְרָאֵי קֹדֶשׁ אֵלֶּה הֵם מוֹעֲדָי׃ 
וּבַיּוֹם הַשְּׁבִיעִי שַׁבַּת שַׁבָּתוֹן מִקְרָא קֹדֶשׁ כָּל מְלָאכָה לֹא תַעֲשׂוּ שַׁבָּת הִוא לַיהוָה בְּכֹל מוֹשְׁבֹתֵיכֶם:
1.1
יום בריאת המאֹרות
14.2
יום חמישי
23.6
יום שני עד הששי
22.7
יום חמישי
14.1
יום שלישי בין הערביים
15.3
יום ראשון
1.7
יום רביעי
לבחירת האדם
15.1
מיום רביעי בבוקר
3.5
יום ראשון
10.7
יום הששי
לבחירת האדם
26.1
יום ראשון
22.6
יום ראשון
15.3
יום רביעי

לוח השנה הנחוג כיום על ידי מרבית היהודים מבוסס על הלוח הבבלי ומאחד את שנת השמש עם ירחי הלבנה. ההבדל בין שנת השמש (365 ימים) לעומת שנת לבנה (354) הוא 11 ימים. הפער דורש תוספת של חודש שלם 9 פעמים ב 17 שנים. בלוח כזה, החגים ומועדי הקודש חלים ביום שונה בכל שנה, לעתים אף חלים בשבת ומהווים ״כפל״ מקרא קדש - וזה בלתי ייתכן, ואף בניגוד גמור לכתוב בתורה (במדבר כט).

במגילות ים המלח נחשף לוח שנה בו כל שנה בת 364 ימים, 4 רבעונים המתאימים בדיוק לעונות החקלאיות בארץ ישראל בני 13 שבתות כל אחד. בלוח זה כל מועד ומקרא קודש חלים באותו היום בשבוע בכל שנה, וכך קרוב ליום השויון האביבי נשמרים הן תחילת השנה, והן כל המועדים אותם חלק ה׳ עם ישראל.

שורש המילה מועד הוא ו.ע.ד - התועדות היא פגישה מתואמת מראש בין המסכימים עליה, ולכן לא יתכן שמועדים יחולו בכל שנה במועד אחר, קל וחומר שלא ייתכן שאדם יקבע את המועדים על פי ראייתו את הירח, היכול להסתתר מעיני אדם ביום מעונן.

 

הוכחות רבות וטובות ללוח השנה המקראי נמצאו הן במגילות המשויכות לספריית בית המקדש, כמגילת המקדש ומגילת משמרות הכהונה, והן ב׳ספר היובלים׳ ו׳ספר חנוך׳ שנחשבו עד לפני גילוי המגילות כ׳ספרים חיצוניים׳ וכעת, לאחר מציאת שרידיהם בעברית וארמית בין מגילות בית המקדש, חובה עלינו לחקרם ולקבלם כחלק בלתי נפרד מספריית ישראל, יחד עם ׳צוואות השבטים׳. הלוח, כמו התורה הכתובה, תומכים באופן חד-משמעי בכך שהיום מתחיל עם שחר ונגמר למחרת עם שחר. 

קריאה מומלצת להשלמת הידע: לוח השנה המקראי, היום מתחיל בבוקר, פרוש לפרשיית הבריאה.

לוח מקראי 4983.png
Image by freestocks
 לוח השנה המקראי
לוח השנה היהודי המקורי נחשף מתוך ספר היובלים, ספר חנוך, ומגילת משמרות הכהונה. זה הלוח שקיימו אבותינו מזמן יציאת מצרים.
Image by Rodion Kutsaev
היום היהודי מתחיל בבוקר
מדוע היום היהודי מתחיל בערב כשאין לכך עיגון במקרא? מדוע בתנ״ך כולו לא נמצא את הביטויים ׳ערב שבת׳ או ׳ערב חג׳?
Image by Free To Use Sounds
מועדים שהעלמו מלוח השנה
במגילות בית המקדש מקומראן נמצא כי קיימים מועדי קודש נוספים בלוח השנה העברי, מועדים שהוצאו מן התורה, ולא בטעות.