יֵאָסֵף אַהֲרֹן אֶל עַמָּיו
וידבר לג
מות אהרֹן הכהן
אהרן הכהן ע״ה הוא האיש היחיד שיום מותו מצויין במקרא -באחד לחודש החמישי: וַיַּעַל אַהֲרֹן הַכֹּהֵן אֶל הֹר הָהָר עַל פִּי יְהֹוָה וַיָּמָת שָׁם בִּשְׁנַת הָאַרְבָּעִים לְצֵאת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם בַּחֹדֶשׁ הַחֲמִישִׁי בְּאֶחָד לַחֹדֶשׁ: וְאַהֲרֹן בֶּן שָׁלֹשׁ וְעֶשְׂרִים וּמְאַת שָׁנָה בְּמֹתוֹ בְּהֹר הָהָר: (וידבר לג, לח, לט)
אהרן לא נכנס לארץ ישראל, הוא מת בהר ההר שבגבול אדום:
וַיֹּאמֶר יְהֹוָה אֶל מֹשֶׁה וְאֶל אַהֲרֹן בְּהֹר הָהָר עַל גְּבוּל אֶרֶץ אֱדוֹם לֵאמֹר: יֵאָסֵף אַהֲרֹן אֶל עַמָּיו כִּי לֹא יָבֹא אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר נָתַתִּי לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל עַל אֲשֶׁר מְרִיתֶם אֶת פִּי לְמֵי מְרִיבָה:
קַח אֶת אַהֲרֹן וְאֶת אֶלְעָזָר בְּנוֹ וְהַעַל אֹתָם הֹר הָהָר: וְהַפְשֵׁט אֶת אַהֲרֹן אֶת בְּגָדָיו וְהִלְבַּשְׁתָּם אֶת אֶלְעָזָר בְּנוֹ וְאַהֲרֹן יֵאָסֵף וּמֵת שָׁם: וַיַּעַשׂ מֹשֶׁה כַּאֲשֶׁר צִוָּה יְהֹוָה וַיַּעֲלוּ אֶל הֹר הָהָר לְעֵינֵי כָּל הָעֵדָה: וַיַּפְשֵׁט מֹשֶׁה אֶת אַהֲרֹן אֶת בְּגָדָיו וַיַּלְבֵּשׁ אֹתָם אֶת אֶלְעָזָר בְּנוֹ וַיָּמָת אַהֲרֹן שָׁם בְּרֹאשׁ הָהָר וַיֵּרֶד מֹשֶׁה וְאֶלְעָזָר מִן הָהָר: וַיִּרְאוּ כָּל הָעֵדָה כִּי גָוַע אַהֲרֹן וַיִּבְכּוּ אֶת אַהֲרֹן שְׁלֹשִׁים יוֹם כֹּל בֵּית יִשְׂרָאֵל: (וידבר כ, כה-כט)
וְהַפְשֵׁט אֶת אַהֲרֹן אֶת בְּגָדָיו וְהִלְבַּשְׁתָּם אֶת אֶלְעָזָר בְּנוֹ - רק עם מות הכהן הגדול עובר התפקיד לבנו, והתפקיד מועבר עם בגדי הקודש וזו המשיחה לכהן ככתוב: וּבִגְדֵי הַקֹּדֶשׁ אֲשֶׁר לְאַהֲרֹן יִהְיוּ לְבָנָיו אַחֲרָיו לְמׇשְׁחָה בָהֶם וּלְמַלֵּא בָם אֶת יָדָם׃ (שמות כט, כט)
וַיִּבְכּוּ אֶת אַהֲרֹן שְׁלֹשִׁים יוֹם - מכאן אנו לומדים על האבלות שנמשכת חודש שהוא 30 יום, וזה רמז מהמקרא על אורך החודש התואם למגילות ולספר היובלים.
יֵאָסֵף אַהֲרֹן אֶל עַמָּיו – הביטוי נאמר על מות צדיקים כאברהם ויעקב אבותינו. מכאן אנו למדים על המשכיות הנפש לאחר המוות, אהרן נאסף אל אבותינו הצדיקים.
בִּשְׁנַת הָאַרְבָּעִים לְצֵאת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם – במקרא נספרות השנים לפי יציאת מצרים במקום נוסף וחשוב: וַיְהִי בִשְׁמוֹנִים שָׁנָה וְאַרְבַּע מֵאוֹת שָׁנָה לְצֵאת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם בַּשָּׁנָה הָרְבִיעִית בְּחֹדֶשׁ זִו הוּא הַחֹדֶשׁ הַשֵּׁנִי לִמְלֹךְ שְׁלֹמֹה עַל יִשְׂרָאֵל וַיִּבֶן הַבַּיִת לַיהוָה: ואולי זו הספירה שעלינו לחיות לפיה? לספור את השנים מיום היותנו לעם!
את מותו של אהרן אין אנו מציינים באבל או צום משום שזהו ראש חודש, אחד מהימים שבהם מקריבים קרבנות נוספים, והוא יום טוב.
קראו כאן על כל הקשור בכהנים ובלויים - במיון לנושאים ראשיים.