ושלמה השנה שלוש מאות וששים וארבעה יום
לוח השנה בספר חנוך ומועדי ישראל
לוח השנה בספר חנוך ניתן ״למען יחשב האדם את העתים ומנה את השנים ואת הירחים ואת הימים ואת השעות ואת השינויים ואת ההתחלות ואת הקצים״, וכה לימד: השנה מתחילה באביב, והיא בת 364 ימים המתחלקים ל- 52 שבתות. כל אחת מארבע עונות השנה מונה 91 ימים, שהם שלושה חדשים בני 30 יום כל אחד, ועוד יום פגוש הנקרא גם ׳אות׳, בין עונה לעונה.
תאריכי שבתות לוח חנוך זהים לתאריכי השבתות במגילת ׳מקצת מעשי התורה ששלחו הכהנים עוזבי המקדש אל הנשארים. במגילה נשמרו בשלמותן שבתות הרבעון השני: ״בארבעה ברביעי שבת [4.4] בעשתי עשר בו שבת [11.4] בשמונה עשר בו שבת [18.4] בעשרים וחמישה בו שבת [25.4] בשנים בחמישי שבת [2.5] בשלושה בו מועד היין אחר השבת [3.5] יום א׳ בתשעה בו שבת [9.3] בשש עשר בו שבת [16.3] בעשרים ושלושה בו שבת [23.3] בשלושים בו שבת [30.3] בשבעה בששי שבת [7.6[ בארבעה עשר בו שבת [14.6] בעשרים ואחד בו שבת ]21.6] בעשרים ושנים בו מועד השמן אחר השבת [22.6] יום א׳ אחריו קרבן העצים [23.6] בעשרים ושמונה בו שבת [28.6].
ספר היובלים ומועדי ישראל
התגלוֹת לוח השנה לפיו פעלו הכהנים אמור צריך להחליף מיד את כל שיטות חישוב הזמנים בישראל, אך לדאבון הלב איגנסיה וסינגוגה ניצבות לכסות על האמת פן תוודע משני צידי המיתראס. באקדמיה הרחוקה מקודש כמערב ממזרח, מייחסים את ספר חנוך וספר היובלים למחברים אלמונים שכתבו בדיעבד, וביהדות הממוסדת לפלגיה מתרחקים מכל ממצא הנוגד את צווי ההלכה.
גם אל ספר היובלים אותו כתב משה בעלותו להר סיני אין מתקרב ואין בא לחקור ולהבין חשיבותו העצומה אם בבאור שורש מצוות התורה, הסיבות להנתן המועדים במועדם או מצוות כל מועד וחוקותיו. בכל אלה התורה קיצרה ואף סתמה כי הכל מובא בספר היובלים שעמודיו חצובים שבעת קני המנורה, וקדושת השבע בזמני ישראל ידועה: היום השביעי המקודש, שבעת ימי סכות וחג המצות, שבע שנים לשמיטות, שבעה שבועות לביכורים ושבעה שבועות שנים ליובלים.
בספר היובלים קראנו שיום ׳זכרון תרועה׳ היה היום בו אמר ה׳ לאברהם ׳לך לך׳, ואין זה ראש השנה. ביום ׳שמיני עצרת׳ שהפך ל׳שמחת תורה׳, יעקב שילם את נדרו בבית־אל ועצר יום נוסף לחגוג בשמחה. וביום הכפורים נמכר יוסף הצדיק, ועל חטא אחיו נשלח שעיר לעזאזל למדבר. דרשו מעל ספר היובלים וקראו - אחת מהן לא נעדרה - לכל אחד ממועדי ישראל יש סיבה מעולה מן המעולות, והיא מועד התגלוֹת ה׳ אל אבותינו הקדושים, ובריתותיו וימים משמעותיים בחייהם אותם אלהינו ית׳ עשה לנו למועדים.
זהות תאריכי ספר היובלים ומגילות המועדים לתאריכי לוח חנוך באה לידי ביטוי בימי התאריכים, לדוגמה: 14.1 בכל הלוחות תמיד יחול ביום ג׳.
התאמת הלוח לתורה ולספר היובלים | לוח מועדי ישראל