ואמר כל העם אמן

וְעָנוּ הַלְוִיִּם וְאָמְרוּ אֶל כּל אִישׁ יִשְׂרָאֵל קוֹל רָם׃

דברים כז


חשיבות מעמד הארירות הוא עצום. זוהי ברית פנימית שנערכת בין העם לעצמו כשהלויים בתווך, ובכך הופך את העם אחראי לשמור שמעשים מסויימים מאד, שהמחבר בינהם הוא מעשים שנעשים בסתר, לא יתקיימו.


אלו דברי הברית:


אָרוּר הָאִישׁ אֲשֶׁר יַֽעשֶׂה פֶסֶל וּמַסֵּכָה תּֽוֹעֲבַת יְהוָה מַעֲשֵׂה יְדֵי חָרָשׁ וְשָׂם בַּסָּתֶר וְעָנוּ כָל הָעָם וְאָמְר֖וּ אָמֵן׃


אָרוּר מַקְלֶה אָבִיו וְאִמּוֹ וְאָמַר כָּל הָעָם אָמֵן׃


אָרוּר מַסִּיג גְּבוּל רֵעֵהוּ וְאָמַר כָּל הָעָם אָמֵן׃


אָרוּר מַשְׁגֶּה עִוֵּר בַּדָּרֶךְ וְאָמַר כָּל הָעָם אָמֵן׃


אָרוּר מַטֶּה מִשְׁפַּט גֵּר יָתוֹם וְאַלְמָנָה וְאָמַר כָּל הָעָם אָמֵן׃


אָרוּר שֹׁכֵב עִם אֵשֶׁת אָבִיו כִּי גִלָּה כְּנַף אָבִיו וְאָמַר כָּל הָעָם אָמֵן׃


אָרוּר שֹׁכֵב עִם כָּל בְּהֵמָה וְאָמַר כָּל הָעָם אָמֵן׃


אָרוּר שֹׁכֵב עִם אֲחֹתוֹ בַּת אָבִיו אוֹ בַת אִמּוֹ וְאָמַר כָּל הָעָם אָמֵן׃


אָרוּר שֹׁכֵב עִם חֹתַנְתּוֹ וְאָמַר כָּל הָעָם אָמֵן׃


אָרוּר מַכֵּה רֵעֵהוּ בַּסָּתֶר וְאָמַר כָּל הָעָם אָמֵן׃


אָרוּר לֹקֵחַ שֹׁחַד לְהַכּוֹת נֶפֶשׁ דָּם נָקִי וְאָמַר כָּל הָעָם אָמֵן׃ (מכוון למערכת המשפטית)


אָרוּר אֲשֶׁר לֹא יָקִים אֶת דִּבְרֵי הַתּוֹרָה הַזֹּאת לַעֲשׂוֹת אוֹתָם וְאָמַר כָּל הָעָם אָמֵן׃



מדוע צריך התחייבות כזו?


1)  4 ארירות ראשונות מכוונות לעברות שאין להם אכיפה אמיתית, או אין אפשרות למערכת לטפל: אביו ואמו, רעהו, עוור בדרך, גר, יתום ואלמנה.

2)  4 ארירות עריות - זרוע החוק לא מגיעה לכל פינה וסתר, כמו בפרשיית ׳איש כי תשטה אשתו״ – שם יש התערבות אלהית כי הדבר נסתר מעין ״ולא ידע כי נטמאה״.

3)  דברים שנעשים בסתר כמו ע״ז.


הארירות סותמות את החורים שהמערכת המשפטית לא יכולה לסתום. הארירות הן לא ציבוריות אלא אישיות וזו קבלת אחריות של כל יחיד ויחיד לשמור את הברית הקולקטיבית. כולם אמרו אמן. לכל אחד יש אחריות על הציבור, זו קבלה של האדם על עצמו וכניסה לברית.


ייחוד הברית היא הערבות שיש ליחיד על הברית הלאומית – וארור מי שלא יקיים את דברי התורה הזו – שכל אחד צריך לקיים. ממילא גם מובן למה אין ׳ברוך׳.