וַיֹּאמֶר יְהֹוָה אֶל אַבְרָם לֶךְ לְךָ

למה דווקא אברהם

בראשית יב


וַיֹּאמֶר יְהֹוָה אֶל אַבְרָם לֶךְ לְךָ מֵאַרְצְךָ וּמִמּוֹלַדְתְּךָ וּמִבֵּית אָבִיךָ אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַרְאֶךָּ: וְאֶעֶשְׂךָ לְגוֹי גָּדוֹל וַאֲבָרֶכְךָ וַאֲגַדְּלָה שְׁמֶךָ וֶהְיֵה בְּרָכָה: וַאֲבָרְכָה מְבָרֲכֶיךָ וּמְקַלֶּלְךָ אָאֹר וְנִבְרְכוּ בְךָ כֹּל מִשְׁפְּחֹת הָאֲדָמָה: (יב, א-ג)

אנחנו רגילים להתחיל את הקריאה ב׳לך לך׳ הפתאומי של ה׳ אל אברהם, ומה נאמר על קולמוסים שנשברו בכתיבת אגדות על הסיבה ל׳לך לך׳ זה? אמנם אם נלך מספר פסוקים אחורה, לסוף פרשת נח, נגלה שלאחר רשימת יחש המסכמת את חיי עשרת הדורות הראשונים מהמבול - ממש כבפרשה הקודמת - נמצא את ראשית הסיפור: חרן עוזב עם בנו האחד, כלתו/בתו ונכדו ללכת ארצה כנען: וְאֵלֶּה תּוֹלְדֹת תֶּרַח תֶּרַח הוֹלִיד אֶת אַבְרָם אֶת נָחוֹר וְאֶת הָרָן וְהָרָן הוֹלִיד אֶת לוֹט: וַיָּמָת הָרָן עַל פְּנֵי תֶּרַח אָבִיו בְּאֶרֶץ מוֹלַדְתּוֹ בְּאוּר כַּשְׂדִּים: וַיִּקַּח אַבְרָם וְנָחוֹר לָהֶם נָשִׁים שֵׁם אֵשֶׁת אַבְרָם שָׂרָי וְשֵׁם אֵשֶׁת נָחוֹר מִלְכָּה בַּת הָרָן אֲבִי מִלְכָּה וַאֲבִי יִסְכָּה: וַתְּהִי שָׂרַי עֲקָרָה אֵין לָהּ וָלָד: וַיִּקַּח תֶּרַח אֶת אַבְרָם בְּנוֹ וְאֶת לוֹט בֶּן הָרָן בֶּן בְּנוֹ וְאֵת שָׂרַי כַּלָּתוֹ אֵשֶׁת אַבְרָם בְּנוֹ וַיֵּצְאוּ אִתָּם מֵאוּר כַּשְׂדִּים לָלֶכֶת אַרְצָה כְּנַעַן וַיָּבֹאוּ עַד חָרָן וַיֵּשְׁבוּ שָׁם: וַיִּהְיוּ יְמֵי תֶרַח חָמֵשׁ שָׁנִים וּמָאתַיִם שָׁנָה וַיָּמָת תֶּרַח בְּחָרָן:

חשיבות ההליכה לארץ כנען היא קריטית להבנת הבחירה האלהית באברהם, כי בית האב של תרח היו מן בני עבר ואולי באו מארץ העברים לגור בארץ הכשדים והאשורים והיו נכרים שם. אחרי כן עזבו תרח ובניו את עיר מגוריהם אור כשדים במטרה לשוב אל ארץ העברים שהיתה אז ארץ כנען, לארץ אומתם ולאחיהם העברים, ויקומו ללכת ארצה כנען. בבואם לארץ ארם נהרים מצאו שם מקצת אחיהם העברים אשר נִדָחו גם שמה מפני הכנעני לוכד ארץ העברים, וישב שם תרח ובניו. ואברהם, עם כל חפצו לשוב לארץ אבותיו העברים, בעקבות קריאת ה׳ עזב את אביו [שמת בשנה שבה קרה נסיון העקדה]. וישא את רגליו ללכת ארצה כנען לראות את ארץ אבותיו ואחיו העברים ולגור שם, ובשכר זה היה אליו דבר אלהים כי זרעו ירש את ארץ אבותיו והיתה לו לנחלה עד עולם.

על פרשת ׳לך לך׳ להתחיל במסגרת הסיפורית הכוללת את תולדות תרח - כלומר הילודה ממנו, היא שבנתה את בית אברהם, שכן שרה היא אחותו מאביו אך לא מאימו והיתה לו לאשה, ויצחק בן אברהם, נכדו של תרח לקח את רבקה בת נחור, ונינו יעקב אף לקח את נינותיו לנשים. תולדות ישראל מתחילות בתרח, ולראייה, לא נמצא ׳ואלה תולדות אברהם׳.