עבד אברהם לא שיקר

כִּי אֶל אַרְצִי וְאֶל מוֹלַדְתִּי תֵּלֵךְ וְלָקַחְתָּ אִשָּׁה לִבְנִי לְיִצְחָק

בראשית כד


האם אברהם צווה על עבדו ללכת אל משפחתו? האם שיקר העבד?


מהתורה עולה שהעבד הלך במצוות אברהם לבית אחיו להביא רק את רבקה ולא אשה אחרת


אלו ההוכחות


1. כשמדובר בארץ המולדת הכתוב תמיד מציין ׳ארץ מולדת׳ ולא סתם ׳מולדת׳  

עַתָּה קוּם צֵא מִן הָאָרֶץ הַזֹּאת וְשׁוּב אֶל אֶרֶץ מוֹלַדְתֶּךָ׃ (לא, יג)

 

2. כשה׳ אמר לאברהם וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל אַבְרָם לֶךְ לְךָ מֵאַרְצְךָ וּמִמּֽוֹלַדְתְּךָ וּמִבֵּית אָבִיךָ אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַרְאֶךָּ׃ אברהם היה בחרן ולא בארץ מולדתו אור כשדים.


 3. מי כן היה בחרן? אכן לחרן באו מולדתו של אברהם: אביו, חצי אחותו שרי, ולוט בן הרן. המולדת הספציפית מאד: וְאֵלֶּה תּוֹלְדֹת תֶּרַח תֶּרַח הוֹלִיד אֶת אַבְרָם אֶת נָחוֹר וְאֶת הָרָן (יא, כז)  


4. המילה מולדת, ללא התוספת ׳ארץ׳ לפניה, מתייחסת רק למשפחה הקרובה: 


וַיֹּאמְרוּ שָׁאוֹל שָׁאַל הָאִישׁ לָנוּ וּלְמוֹלַדְתֵּנוּ לֵאמֹר הַעוֹד אֲבִיכֶם חַי הֲיֵשׁ לָכֶם אָח (בראשית מג, ז)  

מוֹלֶדֶת אָבִיךָ אֲחוֹתְךָ הִוא (ויקרא יח, יא, ורבים בחוקי העריות כדוגמה זו) 

שׁוּב אֶל אֶרֶץ אֲבוֹתֶיךָ וּלְמוֹלַדְתֶּךָ וְאֶהְיֶה עִמָּךְ׃ (בראשית לא,ג)

 וּמוֹלַדְתְּךָ אֲשֶׁר הוֹלַדְתָּ אַחֲרֵיהֶם (בראשית מח, ו) 

וּמוֹלְדוֹתַיִךְ בְּיוֹם הוּלֶּ֤דֶת אֹתָךְ  (יחזקאל טז, ד) 

 ויש לבדוק השימוש במילה מולדת וארץ מולדת בתנ״ך. 


5. העבד אומר: וַיֹּאמֶר אֵלָיו הָעֶבֶד אוּלַי לֹא תֹאבֶה הָאִשָּׁה לָלֶכֶת אַחֲרַי אֶל הָאָרֶץ הַזֹּאת (כד,ה) - 

איזו אשה היא ׳ה׳אשה? האם העבד מתכוון לנסות ולמצוא רק אשה אחת במסעו? ואם לא התכוון לאשה אחת, האם לא תהיה אף אשה שתרצה לבוא לארץ כנען להנשא לבנו של אברהם, האיש העשיר והחשוב, נשיא אלהים?  


למה הלך העבד לעיר נחור? אומר אברהם ע״ה לעבד:  כִּי אֶל אַרְצִי וְאֶל מוֹלַדְתִּי תֵּלֵךְ  (כד, ד) והעבד מקיים זאת : וַיָּקָם וַיֵּלֶךְ אֶל אֲרַם נהֲרַיִם אֶל עִיר נָחוֹר׃ (כד, י) 


אין זאת, כי אם גם העבד וגם אברהם ידעו אל מי ללכת ואת מי להביא, וזאת גילתה לנו סוף הפרשה הקודמת: וַיְהִי אַחֲרי הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה וַיֻּגַּד לְאַבְרָהָם לֵאמֹר הִנֵּה יָלְדָה מִלְכָּה גַם הִוא בָּנִים לְנָחוֹר אָחִיךָ׃  אֶת עוּץ בְּכֹרוֹ וְאֶת בּוּז אָחִיו וְאֶת קְמוּאֵל אֲבִי אֲרָם׃ וְאֶת כֶּשֶׂד וְאֶת חֲזוֹ וְאֶת פִּלְדָּשׁ וְאֶת יִדְלָף וְאֵת בְּתוּאֵל׃  וּבְתוּאֵל יָלַ֣ד אֶת רִבְקָ֑ה. 


לא נפוץ לכלול שמותיהן של נשים בתולדות, בלשון המעטה, אך הנה רבקה מוזכרת, הלא כבר נאמר לנו בפרשה הקודמת (שפסוקיה האחרונים מקומם האמיתי הוא בפרקנו זה)  יֻּגַּד לְאַבְרָהָם.


ואברהם והעבד פעלו שניהם על פי ידיעה זו.