top of page

לְשׁוֹן חֲכָמִים תֵּיטִיב דָּעַת

באורי סופרים בנוסח התורה

מדרכי התורה לקצר בדבריה ולא תכפול דבר מבלי שיהיה בו חידוש או קשר לבאות, אך לעתים נמצא בכתוב באור מיידי לכתוב עצמו. אפשרי, שסופרים-כהנים בהעתקתם הוסיפו באורים לעזר. דוגמה לבאור גלוי: לְפָנִים בְּיִשְׂרָאֵל כֹּה אָמַר הָאִישׁ בְּלֶכְתּוֹ לִדְרוֹשׁ אֱלֹהִים לְכוּ וְנֵלְכָה עַד הָרֹאֶה כִּי לַנָּבִיא הַיּוֹם יִקָּרֵא לְפָנִים הָרֹאֶה: (שמואל א, ט,ט) הבאורים המובאים להלן הם מן הסוג הסמוי, שבו לא ניכרת פעולת הסופר באופן מילולי. הסוגריים מסמנים את ההערה המבארת, המיטיבה עם הששים לדעת משמעם של דברי אלהים חיים.


בראשית


  • וַיַּעֲבֹר אַבְרָם בָּאָרֶץ עַד מְקוֹם שְׁכֶם (עַד אֵלוֹן מוֹרֶה) וְהַכְּנַעֲנִי אָז בָּאָרֶץ: (יב, ו)

  • וְעַל חַרְבְּךָ תִחְיֶה וְאֶת אָחִיךָ תַּעֲבֹד וְהָיָה כַּאֲשֶׁר תָּרִיד (וּפָרַקְתָּ עֻלּוֹ מֵעַל צַוָּארֶךָ): (כז, מ)



שמות


  • וְכסָּה אֶת עֵין הָאָרֶץ (וְלֹא יוּכַל לרְאֹת אֶת הָאָרֶץ) וְאָכַל אֶת יֶתֶר הַפְּלֵטָה הַנּשְׁאֶרֶת לָכֶם מן הַבָּרָד וְאָכַל אֶת כָּל הָעֵץ הַצֹּמֵחַ לָכֶם מן הַשָּׂדֶה׃ [י, ה]

  • וַיּסַּע מַלְאַךְ הָאֱלֹהים הַהֹלֵךְ לפְנֵי מַחֲנֵה ישְׂרָאֵל וַיֵּלֶךְ מֵאַחֲרֵיהֶם (וַיּסַּע עַמּוּד הֶעָנָן מפְּנֵיהֶם וַיַּעֲמֹד מֵאַחֲרֵיהֶם)׃ [יד, יט]

  • וּבְכֹל אֲשֶׁר אָמַרְתּי אֲלֵיכֶם תּשָּׁמֵרוּ וְשֵׁם אֱלֹהים אֲחֵרים לֹא תַזְכּירוּ (לֹא ישָּׁמַע עַל פּיךָ)׃ [כג, יג]

  • בֶּקַע (מַחֲצית הַשֶּׁקֶל) לַגֻּלְגֹּלֶת בְּשֶׁקֶל הַקֹּדֶשׁ לְכֹל הָעֹבֵר עַל הַפְּקֻדים מבֶּן עֶשְׂרים שָׁנָה וָמַעְלָה לְשֵׁשׁ מֵאוֹת אֶלֶף וּשְׁלֹשֶׁת אֲלָפים וַחֲמֵשׁ מֵאוֹת וַחֲמשּׁים׃ [לח, כו]



ויקרא


  • וְאישׁ אֲשֶׁר ינְאַף אֶת אֵשֶׁת אישׁ (אֲשֶׁר ינְאַף אֶת אֵשֶׁת רֵעֵהוּ) מוֹת יוּמַת הַנֹּאֵף וְהַנֹּאָפֶת׃ [כ, י]

  • וּבָתֵּי הַחֲצֵרים (אֲשֶׁר אֵין לָהֶם חֹמָה סָביב) עַל שְׂדֵה הָאָרֶץ יֵחָשֵׁב גְּאֻלָּה תּהְיֶה לּוֹ וּבַיֹּבֵל יֵצֵא׃ [כה, לא]




דברים


  • וְכָל בְּהֵמָה מַפְרֶסֶת פַּרְסָה וְשֹׁסַעַת שֶׁסַע (שְׁתֵּי פְרָסוֹת) מַעֲלַת גֵּרָה בַּבְּהֵמָה אֹתָהּ תֹּאכֵלוּ׃ [יד, ו]

  • לֹא תזְרַע כַּרְמְךָ כּלְאָים פֶּן תּקְדַּשׁ הַמְלֵאָה (הַזֶּרַע אֲשֶׁר תּזְרָע וּתְבוּאַת הַכָּרֶם)׃

  • לֹא תלְבַּשׁ שַׁעַטְנֵז (צֶמֶר וּפשְׁתּים יַחְדָּו)׃ [כב, ט-י]

  • כּי תָבֹא בְּכֶרֶם רֵעֶךָ וְאָכַלְתָּ עֲנָבים כְּנַפְשְׁךָ (שָׂבְעֶךָ) וְאֶל כֶּלְיְךָ לֹא תתֵּן׃ [כג, כה]

  • כּי ימָּצֵא אישׁ גֹּנֵב נֶפֶשׁ מֵאֶחָיו (מבְּנֵי ישְׂרָאֵל) וְהתְעַמֶּר בּוֹ וּמְכָרוֹ וּמֵת הַגַּנָּב הַהוּא וּבעַרְתָּ הָרָע מקּרְבֶּךָ׃ [כד, ז]


יהושע


  • וַיַּעַמְדוּ הַמַּים הַיֹּרְדים מלְמַעְלָה קָמוּ נֵד אֶחָד הַרְחֵק מְאֹד בֵּאָדָם {מֵאָדָם} הָעיר אֲשֶׁר מצַּד צָרְתָן וְהַיֹּרְדים עַל יָם הָעֲרָבָה (יָם הַמֶּלַח) תַּמּוּ נכְרָתוּ וְהָעָם עָבְרוּ נֶגֶד יְריחוֹ׃ [ג, טז]

  • כּי אַרְבָּעים שָׁנָה הָלְכוּ בְנֵי ישְׂרָאֵל בַּמּדְבָּר עַד תֹּם כָּל הַגּוֹי (אַנְשֵׁי הַמּלְחָמָה הַיֹּצְאים ממּצְרַים) אֲשֶׁר לֹא שָׁמְעוּ בְּקוֹל יְהוָה: [ה, ו]

bottom of page